Biblioteki przyjazne czytelnikom-relacja z podróży do Estonii i Finlandii

 

    Każda następna podróż po świecie europejskich bibliotek wzbogaca moje doświadczenia i inspiruje do ciekawych działań na rzecz młodego czytelnika.

    Biblioteki to dziedzictwo kulturowe każdego kraju-narodowe, uniwersyteckie, rejonowe i te najmniejsze–szkolne gromadzą, opracowują i udostępniają zbiory, udzielają informacji swoim użytkownikom. Użytkownikami bibliotek szkolnych są czytelnicy, o których powinniśmy zadbać szczególnie. Należy stworzyć im możliwość  korzystania z najlepszych zbiorów i wzorcowych bibliotek.

    Takie są właśnie wizytowane biblioteki w Estonii i Finlandii-przyjazne czytelnikowi. Charakteryzuje je duża przestrzeń, nowoczesne wyposażenie i bogate zbiory. Jednak głównym ich atutem są pomieszczenia wypełnione czytelnikami. Są oni wszędzie-w czytelniach, salach konferencyjnych, wypożyczalniach, multimedialnych centrach informacji . Użytkownicy mogą także korzystać z usług Tietotori  oferującego personel obsługujący, darmowe kursy obsługi komputera, sprzęt typu: kopiarki, drukarki, przegrywarki oraz pierwszą pomoc w obsłudze mediów.

    Biblioteki miejskie w Finlandii realizują projekt przyjazny użytkownikowi „Czuj się jak w domu”. Innowacyjna usługą Biblioteki Miejskiej w Tampere jest wypożyczanie rowerów do zwiedzania miasta. Roczny budżet biblioteki wynosi 10 mil. euro, w tym 5 mil. przeznacza się na zakup zbiorów. Jednym z priorytetów jest przyciąganie do biblioteki ludzi młodych i tych w „jesieni życia”, zaś zadaniem oddziałów dla dzieci jest szeroko pojęta edukacja.

    Biblioteka szkolna, którą wizytowali polscy bibliotekarze wyróżnia się ciekawą aranżacją. Usytuowana jest w długim, obszernym korytarzu (w stylu dającym nieograniczoną przestrzeń, dając nieskończenie wiele możliwości wykorzystania wnętrza. Na części powierzchni stoją regały z książkami, w dalszej kolejności znajduje się centrum informacji, w głębi stoliki i krzesła służące również do spożywania posiłków, gdyż tu usytuowany jest bar szkolny. Na końcu korytarza są sale lekcyjne i sala gimnastyczna. Nauka w szkole trwa 9 lat. Pierwszy etap klasy I-VI, drugi VII-IX i ewentualnie klasa X. Nauczyciel jest wieloprzedmiotowcem, a w miarę potrzeby wspomaga go nauczyciel specjalista. W ciągu 9 lat uczniowie realizują projekt czytelniczy, z którego rozliczani są przez nauczyciela uczącego w danej klasie. Nauczyciel analizując kartę książki, sprawdza co czytają jego uczniowie. Kartę książki wypełnia uczeń sam. Nie ma listy lektur obowiązkowych, jest natomiast wykaz książek zalecanych do przeczytania. Ciekawe formy pracy z czytelnikiem realizowane w bibliotece szkolnej w Turku warte są naśladowania. Są to działania zachęcające uczniów do sięgania po książki i dokonywania interesujących wyborów czytelniczych. Jednocześnie przyczyniają się do  ciekawego wizerunku biblioteki.

    Dopełnieniem szkolenia polskich bibliotekarzy była wizyta w Muzeum Muminków w Tampere. Te miłe stworki są bohaterami opowiadań autorstwa Tove Jansson. Ich ojczyzną jest Finlandia. W muzeum wyeksponowano także polskie wydania książek o Muminkach. Z kolei na zamku w Turku zwiedzamy komnaty, które zamieszkiwała Katarzyna Jagiellonka-córka królowej Bony i króla Zygmunta I Starego.

    Poprzednie moje wizyty  w europejskich bibliotekach były inspiracją do powstania w naszej szkle nowoczesnego Multimedialnego centrum Informacji im. Zjednoczenia Polek na Emigracji w Wielkiej Brytanii.

    Kończąc podróż po bibliotekach Estonii i Finlandii zadałam sobie pytania:

Co lubię robić? – pracę z czytelnikiem i udostępnianie ciekawych książek.

O czym marzę? – o dużych funduszach na zakup zbiorów i aktywnych czytelnikach.

Czego się obawiam? – likwidacji bibliotek szkolnych.

W szkoleniu „Biblioteki szkolne jako centra informacji

w Estonii i Finlandii” w dniach 20-26.09.2015

uczestniczyła Ewa Łapińska

.